Tips voor cliënten die last hebben van surmenage klachten.

Surmenage is een ander woord voor overspannen zijn. Overspannenheid heeft verschillende oorzaken, denk aan een ingrijpende gebeurtenis, een baan die niet bij je past, schulden en meer. Voordat je overspannen raakt ervaar je een te lange periode teveel stress. Surmenage is het punt dat je lichaam de hoeveelheid stress niet meer aan kan en je overspannen raakt. Op dit punt is het van belang om de stress te verminderen zodat je niet terecht komt in een burn-out. Tips voor het verminderen van surmenage klachten lees je hieronder!

Benieuwd op welke manier NLP jou kan helpen bij overspannenheid? Kom naar de gratis informatieavond op onze gezellige loactie in Haghorst!

Praten lucht op
Wanneer je last hebt van surmenage klachten is het heel belangrijk dat je iemand zoekt die je vertrouwt en waarmee je kunt praten over je gevoelens. Dit kan bijvoorbeeld een familielid zijn, een vriendin/vriend, je mentor/docent van school, een imam, pastoor, of een dominee.

Zoek dagelijks afleiding, doe iets wat je altijd leuk vond om te doen.
Wanneer je overspannen bent is het van belang om voldoende te ontspannen en je gedachten te verzetten. Kies hiervoor de ontspanning die bij jou past. Ga met vrienden iets drinken, naar de film, samen een spelletje doen, poolen, (leuke) boodschappen doen en winkelen. Of loop alleen of samen een rondje in het park.

Beweeg regelmatig
Ook als je je moe voelt kan beweging helpen om surmenage klachten te verminderen. Zoek uit welk soort beweging je fijn vind: sporten, yoga of een stukje wandelen of fietsen. Beweeg het liefst iedere dag een half, het helpt je ontspannen en geeft je daarna weer energie. Ontspanningsoefeningen en diep in- en uitademen (vanuit je buik) helpen ook goed


Schrijf elke dag een of meer dingen op wat leuk, mooi, fijn of prettig was

Wanneer je overspannen bent ga je in veel situaties van het negatieve en sombere uit. Alles wat je voorheen leuk vond is nu allemaal minder leuk of kost teveel moeite. Om weer te kunnen genieten is het belangrijk om je weer te leren focussen op de dingen die prettig en fijn zijn, hoe klein dan ook.

Regelmaat en structuur werken gunstig
Het is bij het hebben van surmenage klachten van belang dat je op tijd op staat en op tijd naar bed gaat. Verleg je dag- en nachtritme niet want dat zorgt dat je langer in je dip/deppressie blijft.

Je gevoelens, gedachten, je wensen en fantasie op papier schrijven helpt 
Een tekening, schilderij of een song/rap maken kan helpen bij het ordenen van je gedachten en inzicht te krijgen in de oorzaak van jouw surmenage klachten. Pas wanneer je begrijp en accepteert dat je overspannen bent, kun je geleidelijk aan leren ontspannen.

Wil je meer inzicht krijgen in de oorzaak van jouw overspannenheid? Schrijf je dan in voor onze NLP(D) Practitioner. Tijdens deze training maken we het onderbewuste bewust zodat je meer inzicht krijgt in de sturing achter je emoties en duidelijk wordt welke beperkende overtuigingen jouw persoonlijke ontwikkeling in de weg staan.

Eet elke dag 3x per dag voldoende en gezond
Te weinig (en/of slecht) eten kan leiden tot verminderde energie, waardoor je je vermoeid kan gaan voelen. Dit kan je surmenage klachten verergeren. Voldoende water drinken per dag is ook belangrijk. Teveel eten en de hele tijd je rot gevoel proberen weg te snacken helpt ook niet. Goed om te weten is dat ’s avonds veel eten leidt tot slecht slapen. Ook kun je meer vis te eten (of  visolie-capsules). Er zijn (wetenschappelijke) aanwijzingen dat omega-3-vetzuren (dat zit in visolie) helpt om depressie te voorkomen.

Stop met piekeren
Wanneer je last heb van surmenage klachten zit je vaak teveel in je hoofd waardoor de overspannenheid alleen maar toeneemt. Stel daarom een vast pieker-(half) uurtje in, elke dag op hetzelfde tijdstip. In dat halfuurtje moet je dan ook echt ervoor gaan zitten en piekeren. En als je merkt dat je het op een ander tijdstip doet schrijf je kort je gedachten op en ga je ermee door op je pieker-(half)uurtje.

Masterclass Metaprogramma's


Geef jezelf een compliment 

Let er eens hoe vaak je iets aardigs en onaardigs tegen jezelf zegt. Als je last hebt van surmenage ben je uit balans bent geef je jezelf wel op je kop als je iets niet goed hebt gedaan maar geef je jezelf ook een compliment als je iets goed hebt gedaan? Probeer hier eens op te letten!

Stel redelijke eisen aan jezelf.
Wees tevreden met kleine stapjes. Overspannenheid verdwijnt niet zomaar en heeft tijd nodig. Je doet je best en dat is goed genoeg!! Stel jezelf één (klein) haalbaar doel per dag, dit kan je zelfvertrouwen weer doen toenemen waardoor je surmenage klachten zullen verminderen.

Doe iets wat je de hele tijd in hoofd bezig houdt en waar je tegen op ziet en uitstelt.
Veranderen is verbonden met doen! Ga bijvoorbeeld een kamer of een zolder opruimen of iemand bellen die je allang niet meer gesproken hebt. Het lucht op als het jet gedaan hebt en je hoeft er niet meer in je hoofd mee rond te lopen. Geef jezelf na het voltooien van de activiteit natuurlijk een dik compliment!

Heb je na het lezen van deze tips het gevoel dat onze trainingen jou verder op weg kunnen helpen bij het verminderen van jouw surmenage klachten? Schrijf je dan in voor één van onze trainingen waardoor jij weer lekker in je vel komt te zitten!  

Contact